Wednesday, February 1, 2012

Tajuk la Tahzan: jauhi orang dungu bukan ada kaitan dgn jiran sebelah

Nampaknya ada satu dua moderator dah silap paham dengan membuat persepsi tajuk La Tahzan latest ditujukan kpd mereka. Tajuk La tahzan tu mmg ikut urutan dalam kitab asal.
Itulah saya dah cakap, thread banyak bini tu mmg ada belitan Iblis di dalamnya. Cuma saya minta moderators, terutama bro ipoh mali supaya menjaga etika forum mereka sendiri, yakni stick kpd tajuk thread. Tajuk thread ialah apakah hukum asal perkahwinan...itu saja. Tapi bila moderator ipoh mali dah melalut buat OT pasal nikah serentak empat sekali gus, ini apa cerita??
Nikah empat atau 10 sekali gus Ini adalah amalan cult atau ajaran sesat atau amalan kaum Zulu di afrika. Maka bila dah keluar tajuk, keluar dari kehendak asal TS, maka akan terjadilah sengketa dan persepsi.
Jemputlah panel2 syabab 2.0, yg handal2 tu, membuat analisa terhadap dua pendapat. pendapat pertama yg dipegang oleh penaung syabab 2.0 ialah hukum asal kawin ialah berbilang bini. mereka membawa fatwa tiga ulama' arab utk justify asal perkahwinan ialah bermula dgn banyak bini. manakala saya menentang keras pendapat tsb, dgn menetapkan asal perkahwinan adalah kena satu bini dulu.

Bagi saya sapa yg nak start dgn bini banyak sebg hukum asal telah merendahkan taraf wanita, dan sikap mereka ni sama dgn Kublai Khan dan Genghiz Khan..mintak maaflah cakap.
sikap moderators dan panelis, depa bukan nak rumuskan isu hukum asal, tapi dok layan isu kawin serentak itu sah atau tidak. bukankah ni sudah lari dari isu??

No comments: