Friday, February 17, 2012

La Tahzan 155-5: Bukti Positif Ketauhidan, مشاهد التوحيد

Kata al-Qarni:
مشهدُ معرفةِ تقصيرِ النفسِ : وهو انَّ هذا لم يُسلَّطِ عليك إلا بذنوبٍ منك أنت
terj:
Bukti Positif Tawhid no.4 ialah anda akan terserlah kekurangan diri kita: yakni (kemungkinan)  kesakitan yang ditimpakan ke atas diri anda tidak lain kerana dosa-dosa yang telah anda lakukan.
Allah berfirman:
أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُم مِّثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَـذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِندِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

AQS Ali `Imraan 03:165 [Dan mengapa ketika kamu ditimpa musibah (pada peperangan Uhud), padahal kamu telah menimpakan kekalahan dua kali lipat kepada musuh-musuhmu (pada peperangan Badar), kamu berkata: "Darimana datangnya (kekalahan) ini?" Katakanlah: "Itu dari (kesalahan) dirimu sendiri". Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu].
 Nota: ayat ni khususnya menyebut musibah yg ditimpakan ke atas tentera Islam pada perang Uhud, terbunuhnya lebih dari 70 syuhada' termasuk (paman Nabi saw) Hamzah disebabkan dosa dan kesalahan sebahagian dari pasukan pemanah.
وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ

AQS asy-Syuura 42:30 [Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu)].
Pelajaran: jika kita disakiti oleh musuh-musuh kita, kena cek balik diri kita, kemungkinan kita telah melakukan dosa. Ini kerana musuh mendapat peluang mencederakan kita kerana dosa-dosa yg telah kita lakukan.  astagfirullah...

No comments: