Tuesday, February 28, 2012

Saya Penyokong Kerajaan Yang Memerintah Pada Term Itu 02

Rahsia di sebalik pegangan politik:

Saya Penyokong Kerajaan Yang Memerintah Pada Term (penggal) Itu

Pegangan politik ini adalah kaum atas pagar yang tiada pegangan politik. Ia hanya memerhatikan dalam proses PRU, dan melihat siapa yg pada malam pengiraan undi, parti manakah yg akan membentuk kerajaan. Maka dia akan sokong parti tsb.

Ini bermakna dalam politik, dia tiada apa-apa perjuangan, melainkan dia hanyalah pemerhati politik saja. Kemungkinan politik tidak menarik minatnya, atau politik menyajikan banyak tipu muslihat yang mana ia telah menghilangkan seleranya. Lalu, ia hanya akan memberi loyalitas kepada pemenang dalam kancah politik saja.

Namun, jika ia dalam hidup dilihat sebagai geng sunnah, geng tajdid, maka sudah tentu stand politik seperti ini dibaca sbg politikus Oportunis, orang yang tiada stand politik yg jelas. Bayangkan jika BN berjaya memenangi PRU, ia menyokong BN, jika PKR memenangi PRU, dia akan menyokong kerajaan PKR dan jika PAS menang, dia akan sokong PAS. Dikatakan fiqh politik yang menyokong winners utk terma itu dikaitkan dengan fiqh politik Ibn Umar ra.

Bayangkan, jika dia peminat bolasepak liga Inggeris, EPL. dia hanya sokong siapakah yang menjuarai EPL pada musim tersebut. maksudnya dia tidak loyal kpd pasukan tertentu spt liverpool, MU atau Chelsea...

dalam persahabatan, orang seperti ini kita kena berhati-hati.

No comments: