Friday, February 3, 2012

La Tahzan 153-4/akhir: Jauhi orang Dungu, منْ أسبابِ الكدرِ والنكدِ مجالسةُ الثقلاءِ

Kata al-Qarni:
إنَّ مِن اثقلِ الناسِ على القلوبِ العرِيَّ من الفضائلِ الصغير في المُثُلِ، الواقف على شهواتِه ، المستسلم لرغباتِه

terj: Bahawa manusia yang paling dungu ialah manusia yang tidak ada nilai-nilai kepentingan dan sebarang wawasan hidup dalam jiwanya, selalu akur dengan tuntutan hawa nafsunya dan rebah dengan limpahan kesenangan dunia. Firman Allah SWT:

فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ
AQS an-Nisaa' 04: 140 [maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka].
Sebuah syair Arab:
أنت يا هذا ثقيلٌ وثقيلٌ وثقيلْ* أنت في المنظرِ إنسانٌ وفي الميزان فِيلْ
terj: engkau ni.. memang dungu, dungu, dungu * 
nampak je macam manusia tapi sebenarnya gajah.
Pesan al-Hafiz Ibn Qayyim (Syrian, w.751H):
قال ابنُ القيمِ : إذا ابتُليت بثقيلٍ ، فسلِّم له جسمك ، وهاجرْ بروحِك ، وانتقلْ عنهُ وسافرْ ، وملِّكْه أذناً صمَّاء ، وعيْناً عمياءَ ، حتى يفتح اللهُ بينك وبينه

terj: jika kamu terpaksa bersama si dungu, bolehlah anda mendekati secara fizikal, namun pisahkan jiwamu. Selepas selesai urusan, segera menjauh dan beredarlah dari sisinya. Jangan dengar perkataannya dan berpalinglah darinya sehingga Allah membuka pintu penyelesaian antara engkau dan dia.
Ulasan: Ustaz Syed Qutb (w. 1965, dalam Ma`alim)  menggunakan istilah 'uzlah syu`uriyah'  atau pemisahan jiwa bila berada dalam suasana jahiliyah hari ini. Dungu di sisi Ibn Qayyim ialah ahlil bid`ah, manakala orang dungu di sisi Syed Qutub ialah orang Islam yang berjiwa Jahiliyah. Inilah maksud firman Allah SWT:
 وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
   
AQS al-Kahfi 18:28 [dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas].
 
*e-book, copyright saaid.net, upload, ali nayef al-Syuhood, KSA

No comments: