Baik juga kita bincang sikit tentang hukum nikah lebih dari satu sekali gus dgn satu akad.Sedangkan perbincangan ini dilarang dalam agama. Buktinya: syed sabiq meletak satu bab, dilarang bertanyakan sesuatu yg belum pernah terjadi
Nampaknya kata2 yg mula macam seloroh boleh juga ada faidah fiqhnya.
Ana katakan tidak boleh sekaligus disebabkan :
1) Hukum mabit yg Allah wajibkan kepada isteri baru.
AQT5:101 [Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan (kepada Nabimu) hal-hal yang jika diterangkan kepadamu akan menyusahkan kamu dan jika kamu menanyakan di waktu Al Qur'an itu diturunkan, niscaya akan diterangkan kepadamu, Allah mema'afkan (kamu) tentang hal-hal itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.]
saya heran kenapa so called panel fiqh mereka tidak cuba ulas isu hukum asal? apakah mereka takut dgn pengamal2 poligami dalam syabab 2.0?
No comments:
Post a Comment