Sunday, April 22, 2012

Isu-isu remeh temeh

Isu pertama: Susahnya jadi suami.

Kenapa tak tanya, susahnya jadi Nabi, susahnya jadi Perdana Menteri Malaysia, jadi MB, susahnya jadi CEO syarikat berbilion ringgit...apakah susah jadi suami?

soalan yang lebih ideal ialah, susahnya jadi suami sebaik RasuluLlah saw...untuk menjadi suami yang biasa, mmg senang, khususnya suami yang bersikap kuku besi, kata-katanya adalah LAW. tetapi yang susah ialah " sebaik-baik suami ialah suami yang paling baik terhadap ahlinya". itu yg susah. Lagi susah kalau suami Poligamis, ada 3 dan 4 isteri. isteri pulak duduk di dua atau tiga kota yang jauh. itu mmg cari susah dan nahas...nahas berjalan senget di Mahsyar

Isu kedua: apakah Imam Syafi'iy seorang medical doktor
Ya, tapi beliau tak ada lesen nak praktis sebab masa tu doktor masih diperingkat permulaan. Cth lain: golongan profesional, mereka mungkin doktor, pengurus, banker, pensyarah, tapi tahu agama. Tapi mereka nak keluar fatwa tak boleh sebab lesen formal agama tak ada. Gitulah Imam Syafi'iy, dia ulamak,. tapi dia tahu banyak pasal medicine, maka tazpro (ulama tapi tahu pasal perubatan). Kemudian, Umat arab masih di tahap berdukunan, pawang dan perubatan baduwi. Bidang perubatan moden muncul kemudian di zaman Ibn Sina, tahun 400H.

Isu ketiga: Labelist
Akhirnya mereka mencipta sebuah label yg baru, "Labelist" hahaha
 Yang pertama melabel makhluk ialah Allah sendiri dalam surah al-Fatihah: golongan yang mendapat petunjuk, golongan yg sesat dan golongan yg dimurkai. dalam surah al-Baqarah: golongan mukmin, golongan kafir dan golongan munafiq.
Penjenamaan atau labeling ni mmg keperluan manusia dan keperluan semasa, khususnya di universiti, labeling ni penting untuk kajian khususnya sejarah..ASWJ, khawarij, jabariah, syiah, batiniah, naqsyabandi, sufi...
Labeling juga penting bagi Pemerintah terutama Registrar of Societies...

sikap yg kena betulkan...kenapa anda melabel manusia? apa tujuannya?

2 comments:

zdaum said...

salam..

labelis ni isu lama,zaman berzaman..

ahli ra3yi..
ahli hadith..
ahli qiyas..
syiah..muktazilah..
banyak lagi..
dan ahli adu domba..hehehe..
yg ni syabab V2 yg bagi..kohkohkoh

THTL said...

Itulah pasal, melabel ni dah memang kesukaan manusia. Ia bergantung kpd apa tujuan perlabelan tu dibuat.

Label "wahabi" misalnya, bertujuan negatif. "salafi" pun dah negatif kalau di Malaysia.