Saturday, December 17, 2011

20 Hadith Maqlubah (7): Islam Dagang



 20:7  Islam kembali Asing

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ وَابْنُ أَبِي عُمَرَ جَمِيعًا عَنْ مَرْوَانَ الْفَزَارِيِّ قَالَ ابْنُ عَبَّادٍ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ عَنْ يَزِيدَ يَعْنِي ابْنَ كَيْسَانَ عَنْ أَبِي حَازِمٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ
(HR Muslim, no.208) : Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abbad dan Ibnu Abu Umar semuanya dari Marwan al-Fazari, Ibnu Abbad berkata, telah menceritakan kepada kami Marwan dari Yazid -yaitu Ibnu Kaisan- dari Abu Hazim dari Abu Hurairah dia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Islam muncul dalam keadaan asing, dan ia akan kembali dalam keadaan asing, maka beruntunglah orang-orang yang terasing."
Bagaimana terjadinya Maqlubah pada hadith ini?
Orang jahil menggunakan hadith ni dengan maksud fatalisme atau keputusasaan. Ia adalah zaman suram Islam, zaman kekalahan Islam, kehinaan, banyaknya pergaduhan, perpecahan, meluasnya kejahilan umat, hudud dan syariat tidak dipedulikan lagi serta ditambah dengan Islam dicop teroris di seantero dunia. Di sana tidak ada lagi motivasi untuk  kita bangkit semula. Maka mereka pasrah, beramal dan menjaga keluarganya sahaja kerana zaman keberasingan Islam sudah tiba.

Benarkah begitu? Sedangkan hadith tu tidak menjelaskan demikian, Nabi kata, Islam kembali dalam keadaan asing sahaja, Nabi saw tak pun kata, Islam akan berakhir dengan keadaan asing. Kemudian Nabi perkemaskan dengan 'beruntunglah orang2 yang terasing." Bukankah ini memberi suntikan semangat, motivasi utk kita berjihad dan berdakwah bila Islam sudah kembali asing?

Pemahaman yang sahih ttg hadith Islam gharib/asing.
Islam bermula dengan asing, maksudnya ia asing di tanah arab dan kawasan tsb ketika itu, sehinggalah Nabi berjaya meraih kejayaan demi kejayaan hingga berjaya menawan seluruh arabia, kemudian di sambung oleh para khalifah sehingga Islam menjadi super power yg memerintah 1/4 dunia. Kemudian Islam kembali lemah, dijajah, dan  bila merdeka kembali dari penjajahan yg kelam dan kejam, umat islam dalam keadaan bingung, terasing,  tidak lagi mengenali ajaran agamanya melainkan dalam bentuk pelbagai madzhab, sekte, manhaj, tareqat kesufian, aliran, hizbi dan puak. Islam cuma tinggal simbol, ritual, wirid, marhaban, talkin, yasin dan tahlil sahaja.

Dalam keadaan asing kali kedua itu, wahyu memberi khabar gembira bahawa kita akan bangkit dan menghapuskan keasingan kali kedua ini. antara ayat2 motivasi:

قُلْ عَسَى أَن يَكُونَ قَرِيبًا

AQT 17: 51 [Katakanlah: "Mudah-mudahan waktu berbangkit itu dekat"]


 وَتِلْكَ الأيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ

AQT 3:140 [Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu Kami pergilirkan diantara manusia (agar mereka mendapat pelajaran)]

Dalil hadith:
حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ عُفَيْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ قَالَ حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ سَمِعْتُ مُعَاوِيَةَ خَطِيبًا يَقُولُ
سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ يُرِدْ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ وَإِنَّمَا أَنَا قَاسِمٌ وَاللَّهُ يُعْطِي وَلَنْ تَزَالَ هَذِهِ الْأُمَّةُ قَائِمَةً عَلَى أَمْرِ اللَّهِ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ

(HR Bukhari, no 69, dan juga Muslim, lidwa) : Telah menceritakan kepada kami Sa'id bin 'Ufair Telah menceritakan kepada kami Ibnu Wahab dari Yunus dari Ibnu Syihab berkata, Humaid bin Abdurrahman berkata; aku mendengar Mu'awiyyah memberi khutbah untuk kami, dia berkata; Aku mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang Allah kehendaki menjadi baik maka Allah faqihkan dia terhadap agama. Aku hanyalah yang membagi-bagikan sedang Allah yang memberi. Dan senantiasa ummat ini akan tegak diatas perintah Allah, mereka tidak akan celaka karena adanya orang-orang yang menyelisihi mereka hingga datang keputusan Allah".

sekian

Jadilah org asing, thtl sudah pun merasai keterasingannya!


No comments: