Monday, January 30, 2012

Radd isu asal perkahwinan adalah berbilang isteri

Ada isu yg agak lucu kat jiran sebelah..tajuknya..
Hukum Asal Perkahwinan Adalah Poligami?
Ini soalan2 yg dipaparkan untuk diskusi... 
1. Adakah hukum asal dalam perkahwinan adalah poligami?

2. Monogami ialah untuk mereka yang takut tidak dapat berlaku adil, atau bagi siapa yang suka memilihnya.

3. Justeru jika ini adalah benar, masyarakat selalu memandang "Kahwin sepatutnya monogami, jika lelaki mampu berlaku adil maka barulah poligami" harus ditukar pemikiran kepada "Kahwin sepatutnya poligami, jika lelaki takut tak mampu berlaku adil maka barulah monogami".

4. Apa pendapat kalian tentang fatwa Dr Solah Al-Khalidi di bawah yang menyokong hukum asal perkahwinan adalah poligami berdasarkan ayat ke-3 Surah An-Nisa'? 

Pengirimnya ialah Dr fizi, lepasan medic Karnataka India dan sekarang berkhidmat di Hospital Melaka, kemungkinan beliau belum kawin..
--------------------------------------------end quote.
Saya terfikir sendirian, apakah motif soalan dan isu ni? anda boleh pikirkan tak? kohkoh. saya akan ulas dalam 24 jam. Ia mmg lucu dengan mentaliti sebahagian umat Islam yang dinamakan ahli zahir atau mereka yg memahami teks AQ secara zahir.

contoh soalan semisal..
1. apakah hukum asal makan? satu pinggan nasi atau 4 pinggan sekali gus?
2. apakah hukum asal memiliki kereta, apakah membeli 4 buah kereta terus atau memadai sebuah dulu?
3. apakah hukum asal mengambil ijazah di IPT, apakah ambil 3 degree serentak atau memadai satu degree dulu...
kali ni mereka bertanya, apakah hukum asal aku nak kawin ni? aku kena kawin 2 sekali gus, 3 atau 4 sekaligus atau satu dulu...
saya cabar, ada tak wanita yg waras di Malaysia, wanita melayu terakhir yg sanggup diakad nikah serentak dengan suaminya yakni di waktu yg sama ada lagi dua wanita yang akan juga diakadkan secara serentak dengan bakal suaminya...ada tak perempuan melayu di luar sana yang sanggup?

No comments: