Wednesday, January 18, 2012

La Tahdzan 150: Cubaan itu Demi Kebaikan, البلاءُ في صالحِك

[Tajuk ini tidak dicetak dalam Edisi Pustaka al-Hidayah]

لا تجزعْ من المصائبِ ، ولا تكترثْ بالكوارثِ ، ففي الحديثِ :
 إن الله إذا أحبَّ قوماً ابتلاهم ، فمنُ رضي فلهُ الرضا ، ومنْ سخط فَلَهُ السخطُ
terj: Janganlah panik bila ditimpa musibah atau terkedu bila ditimpa bencana, kerana terdapat (rawatan) dari hadith:
takhrij
وَبِهَذَا الْإِسْنَادِ ;عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مَعَ عِظَمِ الْبَلَاءِ وَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلَاهُمْ فَمَنْ رَضِيَ فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُ ;قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ
(HR Termidzi, no.2320) : Dan dengan sanad ini (Yaitu; Telah menceritakan kepada kami Qutaibah telah menceritakan kepada kami Al Laits dari Yazid bin Abu Habib dari Sa'id bin Sinan dari Anas berkata:) dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa Salam beliau bersabda: "Sesungguhnya besarnya balasan tergantung dari besarnya ujian, dan apabila Allah cinta kepada suatu kaum Dia akan menguji mereka, barangsiapa yang ridha maka baginya keridhaan Allah, namun barangsiapa yang murka maka baginya kemurkaan Allah." Abu Isa berkata: Hadits ini hasan gharib dari jalur sanad ini.
Tahqiq albani: hadith hasan
الراوي: أنس بن مالك المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الترمذي - الصفحة أو الرقم: 2396
خلاصة حكم المحدث: حسن
Tahqiq Dr Maher Yasin al-Fahl dalam Riadhus Salihin juga menetapkan hukum hasan ke atas hadith ini.
Nota: Bagi orang mukmin, di sebalik kecelakaan atau musibah yang menimpa, ada cinta Tuhan. Imam Nawawi meletakkan ia dalam tajuk besar Sabar. Maka Allah ingin melihat sejauh mana kesabaran kita.
* e-book, edisi saaid.net, ms 230

No comments: