Monday, January 2, 2012

La Tahdzan 145-4: Wirid Selepas Subuh Anda, وِرْدٌ صباحيٌّ

Wirid #4wirid Anas
حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عُثْمَانَ حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ عَنْ مُسْلِمٍ يَعْنِي ابْنَ زِيَادٍ قَالَ سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ قَالَ حِينَ يُصْبِحُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُشْهِدُكَ وَأُشْهِدُ حَمَلَةَ عَرْشِكَ وَمَلَائِكَتَكَ وَجَمِيعَ خَلْقِكَ أَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ إِلَّا غُفِرَ لَهُ مَا أَصَابَ فِي يَوْمِهِ ذَلِكَ مِنْ ذَنْبٍ وَإِنْ قَالَهَا حِينَ يُمْسِي غُفِرَ لَهُ مَا أَصَابَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ
(Hr Abu Daud, no.4416,lidwa) : Telah menceritakan kepada kami Amru bin Utsman berkata, telah menceritakan kepada kami Baqiyyah dari Muslim -maksudnya Muslim Ziyad- ia berkata; Aku mendengar Anas bin Malik berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa saat waktu pagi membaca: Ya Allah, aku berada di waktu pagi bersaksi atas-Mu, dan kepada para pembawa Arsy-Mu, kepada semua malaikat, dan kepada semua mahkluk-Mu, bahwa Engkau adalah Allah yang tidak ada Tuhan selain Engkau semata, tidak ada sekutu bagi-Mu. Dan Muhammad adalah hamba dan Rasul-Mu). ' Kecuali akan dihapuskan dari dosa yang ia lakukan pada hari itu. Dan jika ia membacanya pada waktu sore, maka akan dihapuskan semua dosa yang ia lakukan pada malam itu." (Hisnul Muslim no.80)
Tahqiq:
 Mutaqaddimun, antaranya Imam Abu Isa at-Termidzi kata, gharib (dha`if)
الراوي:أنس بن مالك المحدث:الترمذي - المصدر:سنن الترمذي- الصفحة أو الرقم:3501
خلاصة حكم المحدث:غريب
al-Albani kata dha`if 
الراوي:أنس بن مالك المحدث:الألباني - المصدر:ضعيف أبي داود- الصفحة أو الرقم:5078
خلاصة حكم المحدث: ضعيف
kedha`ifan kerana perawi majhul (perawi yg tak dikenali) iaitu Abd Rahman bin abd Majid al-Sahmi
Yang kata Hasan: Imam Nawawi, Ibn Hajar, Ibn Baz dan al-Qahthani.
Syarah:
Dikatakan siapa yang membaca zikir ini 4X, maka akan dibebaskan dari neraka. Ini yang membuatkan ia gharib atau pelik kerana biasanya zikir diwiridkan 3X atau bilangan yang ganjil. jika genap, pada angka 10X.
( وَأُشْهِدُ حَمَلَةَ عَرْشِكَ  ) "aku bersaksi dihadapan Malaikat yang memikul arasymu." Ia diperkuat oleh ayat AQ:
وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ
AQT 69:17 [Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Tuhanmu di atas (kepala) mereka]
Kata Ibn Abbas, 8 Malaikat itu maksudnya 8 saf Malaikat.
aku juga naik saksi dengan semua Malaikat yang lain dan semua makhluk. Disebut urutan keutamaan makhluk ialah yang paling mulia ialah Malaikat 8 saff yg memikul Arasy, seluruh malaikat dan selepas itu barulah makhluk yang lain. Ini turutan berdasarkan keimanan, ubudiyah dan kejujuran. (syarah Hishnul Muslim, ms 164, edisi waqf KSA)

No comments: