Thursday, April 19, 2012

La Tahzan 163-8: OKU boleh menjadi Hebat, مُرَكَّبُ النقْصِ قد يكونُ مُرَكَّبَ كمالٍ

منْ معالمِ راحةِ البالِ عند العربيِّ القديمِ أنْ يَخْلُو بنفسِه في الصحراءِ ، وينفرد عنِ الأحياءِ ، يقولُ أحدُهم :

terj: sudah lama menjadi amalan tradisi bangsa Arab, seseorang akan mengasingkan dirinya di padang pasir. Menyendiri jauh dari hiruk pikuk kehidupan, sebagaimana dinyatakan oleh sebuah syair Arab:

عوى الذئبُ فاستأنستُ بالذئبِ إذْ عوى *  وصوَّت إنسانٌ فكِدْتُ أطِيرُ
terj: Salakan serigala. Aku mula menyukainya bila ia menyalak * dan bila aku terdengar suara manusia, aku hampir-hampir terpelanting.
Nota: Bila aku sebatang kara di padang pasir Jazan, barulah aku memahami tradisi bangsa Arab. Bila seseorang arab berserabut, maka mereka bawa diri ke tengah-tengah padang pasir, hinggakan bunyi suara lolongan serigala itu lebih baik dari dari suara-suara sinis manusia.
وقد خرج أبوٍّ ذر إلى الربذةِ . وقال سفيانُ الثوريَّ : ودِدْتُ أني في شِعْبٍ من الشِّعابِ لا يعرفُني أحدٌ
terj:  Abu Dzar ra telah mengasingkan dirinya di Rabazah (sebuah wadi di luar Madinah yg jauh dari orang ramai) yang tidak didiami oleh sesiapapun dan dia wafat di sana) (al-Fath, 3:323). Berkata Sufyan ats-Tsauri rh (w.161H)," aku ingin sangat berada dalam sebuah lembah pergunungan yang mana tak ada siapa yang mengenaliku."
Nota: Abu Dzar terkenal dengan sikap kritisnya kepada stail pentadbiran Muawiyah ra di Syria dan juga stail pentadbiran Khalifah Uthman ra di Medinah. Bila teguran dan kritikan beliau tidak diterima, beliau lebih suka mengasingkan diri di Rabazah, jauh dari kontroversi. Begitu juga Sufyan atsTsauri yang banyak mengkritik khalifah di zamannya dan bila suasana menjadi tegang, beliau lebih suka berada di sebuah lembah pergunungan yang jauh dari manusia.
al-Hadis:
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي صَعْصَعَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ :قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُوشِكُ أَنْ يَكُونَ خَيْرَ مَالِ الْمُسْلِمِ غَنَمٌ يَتْبَعُ بِهَا شَعَفَ الْجِبَالِ وَمَوَاقِعَ الْقَطْرِ يَفِرُّ بِدِينِهِ مِنْ الْفِتَنِ
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Abdurrahman bin Abdullah bin Abdurrahman bin Abu Sha'Sha'ah dari bapaknya dari Abu Sa'id Al Khudri bahwa dia berkata, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Hampir saja terjadi (suatu zaman) harta seorang muslim yang paling baik adalah kambing yang digembalakannya di puncak gunung dan tempat-tempat terpencil, dia pergi menghindar dengan membawa agamanya disebabkan takut terkena fitnah" (HR Bukhari, no 18)
Nota: apabila kita melihat suasana kekacauan politik dalam negara kita, maka benarlah seperti sabda baginda, berada di pendalaman mengembala kambing lebih aman dan tenteram dan mengikuti kegawatan dalam negara sendiri.

*edisi e-book, saiid.net, ali al-syuhood, ms 247

No comments: