Tuesday, April 10, 2012

La Tahzan 163-5: OKU boleh menjadi Hebat, مُرَكَّبُ النقْصِ قد يكونُ مُرَكَّبَ كمالٍ

Jutawan sebenar ialah jutawan dalam jiwa (qana`ah)
Beberapa hadis dalil jutawan di hati sebagai sumber kebahagian anda:
ارضْ بأهلِك ، بدخْلِك ، بمرْكبِك ، بأبنائِك ، بوظيفتِك ، تجدِ السعادة والطمأنينة
terj: Redhalah dengan keluarga anda, pendapatan, kenderaan, anak-anak dan tugasan anda, maka anda akan kecapi kebahagiaan dan ketenangan.
 الغِنى غِنى النفسِ

al-Hadis: "Kekayaan (sebenar) ialah kekayaan hati."


takhrij:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ حَدَّثَنَا أَبُو حَصِينٍ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ

(HR Bukhari, no.5965) : Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Yunus telah menceritakan kepada kami Abu Bakr telah menceritakan kepada kami Abu Hashin dari Abu Shalih dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau bersabda: "Bukanlah kekayaan itu karena banyaknya harta, akan tetapi kekayaan itu adalah kaya hati." (ihsan Lidwa)
Nota:
Apa kurangnya keluarga anda, isteri anda, walaupun dia tidak secantik ratu cantik, artis popular atau 'supermodel', namun ia adalah yang terbaik untuk anda. Apa kurangnya pendapatan anda? Ramai lagi manusia yang masih menagih BR1M, jika anda tidak layak menerima BR1M, itu tanda anda dalam kelas sederhana. Kenderaan anda, jika anda memiliki Proton BLM, atau MyVi atau Kelisa sudah cukup, tidak perlu anda idamkan BMW, Volvo, Camry, Merz, kalau ia sentiasa diintai oleh perompak dan pencuri. Anda kena ingat, masih ramai manusia yang hanya mampu memiliki Modenas kapcai aje. Kemudian, anak-anak anda yang comel-comel tu..zuriat anda, ia adalah harta yang tidak ternilai, ramai pasangan yang tidak dikurniakan anak, hatta ada yang sanggup membeli bayi (dari sindiket) dan berbelanja mahal untuk mendapatkan anak melalui teknologi (test-tube) perubatan yang canggih. Kemudian tugasan atau jawatan anda sekarang, di mana setiap tahuan ribuan graduan keluar dari IPT, maka jawatan anda sekarang adalah suatu rezki sedangkan ramai manusia masih menganggur. Maka usahlah anda terlalu memilih dan cerewet soal kerja.

No comments: