Wednesday, December 28, 2011

IRF: Siapakah Prof Asef Bayat dan Pos_Islamisme 2

Dua: Apakah Era Pra-Islamisma?
Dr Asef Bayat menjadikan Kerajaan Iran yang ditubuhkan oleh Khomeini sebagai mercu tanda kejayaan Islamis. Republik Islam Iran adalah simbol kejayaan Islamis dalam melaksanakan model Islamisma tulin bermula dengan kepimpinan Ulama' atau Wilayat-u-Faqih, perubahan drastik hukum hakam (dari perundangan manusia shah Iran kepada syariat Islam), top-down (pemaksaan dasar2 Islam), pemakaian hijab (cador) untuk wanita, tiada  kompromi dengan semua nilai Barat dan tiada ruang utk sebarang ideologi plural liberal.
Kemudian, Dr Asef juga menyorot ke dalam dunia sunni, era pre-Islamis ialah hasil usaha tokoh-tokoh Gerakan Islam yang radikal seperti Syed Qutb dari Brotherhood, Maulana Maudoodi dari Jamaat-e-Islami, Pakistan. Syed Qutb dengan teori Pre-Islamisnya spt Tawhid Hakimiyah, terbahaginya masyarakat Islam kepada islamik vs jahiliyah,  wajibnya menjatuhkan regim Tiran yang menjadi agen Barat serta mendirikan pemerintahan Islam, menegakkan hukum Allah dan menjadikan Islam sebagai penyelesai segala masalah umat dan negara. Kitab-kitab spt Milestione dan Fi Dzilal merupakan antara kitab-kitab yang telah mempengaruhi dan mewarnai majoriti poemikiran Islamis di seluruh dunia Islam.

2 comments:

yat said...

dari komen dr maszlee:

My sincere suggestion to young Islamists from whichever group they're from, please read 'al-Hurriyat al-'Ammah' by al-Ghannouche along with Radical Reform & the Quest for Meaning of Prof Tareq Ramadan. It's time to depart from Syed Qutb's, Mawdudi's and Syed Hawwa's...

akhirnya?.....

THTL said...

DYQ mmg tulis kitab khas pasal Pasca_islamisma ni, tajuknya Gerakan Islam dari Era Experimental kepada Era kematangan. Era Kematangan adalah sekarang, maka Gerakan Islam kena lebih banyak menggunakan Ijtihad dalam berpolitik, bukan dengan kerigidan yg ditemui dalam karya2 Maudoodi, Saied Hawa, Syed Qutb dan yg sama waktu dengannya.