Wednesday, December 14, 2011

Rupanya banyak manusia kena penyakit batin.

Apabila saya mengunjungi ke laman blog milik Jin Kacang panjang, saya terpegun kerana banyaknya manusia yang terkena penyakit batin. Antaranya Allah hilangkan kepadanya rasa kasih kpd sesama Islam, lalu digantikan dengan kebencian tahap gaban. kemungkinan manusia jenis ni lahir dalam sebuah keluarga yg abusive, ia didera secara fizikal dan mental oleh ibubapanya, maka ia menjadi pendendam dan pembenci kpd manusia. amat menakutkan apa yang ada dalam jiwa-jiwa manusia yang bersarang di laman web milik bro Jin kacang.

inilah maksud firman Allah:
في قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ

AQT 2:10 [Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta]
Maka apa lagi yg mampu kita dapat lakukan, jika mereka terkena penyakit batin. Hanya dia sendiri yang dapat mengeluarkan dirinya dari keadaan itu.  

Nota utk Jin, Jika jin kacang hanya seorang silent reader selama 12 tahun, meneliti perjalanan hidup saya dalam internet, tapi kenapa mr kacang membenci thtl dengan begitu dahsyat sekali.  mesti ada suatu sebab yang begitu ketara. ini kerana secara zahir, saya mmg tidak memusuhi sesiapa, apa jua mencari musuh. apatah lagi saya bukan politician. sebab tu saya rasa dan yakin, jin kacang adalah bekas sahabat saya juga. mana mungkin org luar begitu tekun meneliti latarbelakang saya dengan terperinci sekali. jika begitu, maka jelaslah dia terkena penyakit2 hati dan hatinya telah dipenuhi rasa benci kpd manusia. belum terlambat utk kita kembali berkawan. ehe tapi kalau jin ori, maka tak ada ubatlah melainkan mati.

No comments: