Sunday, December 4, 2011

abusyafiq, negro beriman dan super ringkas

Dua isu yang menyebabkan afn sudah lari dari manhaj asal penubuhannya.

Sebagai salah sorang founder AFN ingin meluah rasa kecewa lantaran ujudnya dua-tiga isu yang menjadi tandatanya di afn:

Pertama:  apa yang sebenarnya stand afn terhadap abu syafiq?

Sebaik saja saya meninggalkan afn, entah macam mana abusyafiq menjadi fokus utama di afn. kejayaan abusyafiq mendekati golongan salafiyah amat terancang sehingga warga afn keliru ttg apa agenda sebenar membawa masuk abusyafiq mendekati manhaj sunnah. akhirnya warga afn keliru, apakah abusyafiq sudah taubat dan ingin menebus dosa-dosanya selama ni kpd wahabiah dan salafiyah?  siri program yang melibatkan abusyafiq juga diadakan dengan tergesa-gesa, eksklusif dan lapurannya juga dalam bentuk TRAILER yang menimbulkan banyak keraguan. Juga apa peranan UAAA dalam membawa masuk abusyafiq ke dalam lingkungan puak2 sunnah dan menimbulkan syubhah di kalangan saf sunnah.

Kedua: kemasukan beberapa anasir asya'irah spt negro beriman dan jurjis ke dalam afn diikuti dengan pertemuan beberapa syabab afn dgn NEGRO tsb juga menimbulkan keraguan kerana anasir-anasir tersebut berjaya kita kawal semasa masih membuat moderation di sana. Kesudahannya, isu-isu recycle akan berulang kembali kerana perbedzaan manhaj antara negro beriman dan salafiyah adalah isu yg sudah lama. maka warga afn sekali lagi akan hanyut dalam polemik yang tiada kesudahannya.


ketiga: Trend fiqh di afn menjurus kpd jawapan super ringkas dan super keras.
Ini suatu yang menyimpang dari dasar asal manhaj fiqh di afn...yakni fiqhnya adalah walaupun ringkas, tapi berasaskan Fiqhu Dalil yakni fiqh yang berasaskan dalil2 syara'. adapun jawapan2 super ringkas adalah layak untuk mufti2 yang ternama sahaja, spt syaikh baz, uthaimiin dan DYQ dalam majlis2 fiqh kerana kesuntukan masa. Maka jika trend fiqh super ringkas diteruskan di afn, maka ia sudah menyimpang dr tujuan asal fiqh afn.
Adapun jawapan fiqh super keras juga bukanlah manhaj afn yg diasaskan di atas manhaj lembut dan wasathiyah. 

sekian , komen2 dan catatan saya setakat pemerhatian ringkas, kerana saya amat perihatin dengan afn yang saya bersama asaskan 4 tahun lalu. Ia kini hanyut tanpa mentor.

5 comments:

yat said...

hmmm.....speechless....

yat said...

pasal abu syafiq sorang pun dah bergegar afn....

THTL said...

itulah pasal...salafi akan pecah belah kali ni

THTL said...

beruk matyeah atau MFR tu dah macam kaduk naik junjung..kohkoh

THTL said...

Nampaknya ada mata-mata gelap sedang membaca blog ni word by word..baguslaa...siap ada lapuran terus menerus ke afn...