Monday, March 26, 2012

UP Xifu N: Ini pasal hukum asal daa

Xifu N ada buat komen di jiran sebelah: memandangkan lawan web tu memang dikontrol oleh Poligamis pun...hehehe

---------------------------Ulasan xifu N:
MAJORITI komen di atas JELAS datang dari mereka yang tiada pengalaman poligami atau poligami YANG BERJAYA.

Kalau anda tidak pernah rasa KHUSYUK dalam solat, bagaimana anda nak cerita ttg cara capai KHUSYUK.


Hukum agama banyak yang bersifat RELATIF kpd individu, bukan tergantung di awan2 tanpa berpijak pada bumi yang nyata. Itulah sebab ada ayat 'KALAU KAMU TAKUT tak berlaku adil'". ayat kalau kamu takut itu jelas menunjukkan hukum poligami adalah bersifat relatif. Soal 'asal' bukan terletak pada ayat tetapi pada ayat AS APPLIED to the individual.


Kalau saya ada problem polygamy, SAYA TIDAK AKAN CONSULT YANG TAK PERNAH KAHWIN ATAU YANG HANYA MONOGAMI. Agama tidak terletak hanya sekadar pada kajian kitab2 di library atau di google! 

-----------------------------------------end
Xifu,
Thread tu pasal hukum asal perkahwinan: geng poligami hardcore spt Kapten kata, hukum asal perkahwinan adalah poligami. Thtl kata, hukum asal perkahwinan ialah monogami.

Logik akal mengatakan, kawin mestilah satu dulu, unless anda adalah Raja Zulu.

Ini aje yg xifu kena komen.

Mengulas isu, apakah org monogami tak layak bercakap pasal poligami? sapa cakap kami tak layak komen dan tegur. Poligami bukan perlu dirasai hanya dengan melakukannya, ia cukup dengan melihat dengan apa yg ada disekeliling anda. Kadang2 kita merasai dengan menjadi anak kpd poligamis, melihat abang yg melakukan poligamis, kakak kita sendiri yg menjadi isteri poligamis. Bapak saudara kita yg melakukan poligami atau menetap di sebuah negeri yang paling banyak lelaki melakukan poligami.

Maka untuk sesiapa nak komen pasal isu poligami dan memberi nasihat kpd poligamis bukanlah hak eksklusif poligamis aje...sebabnya kebanyakan pegawai agama di mahkamah syariah yang mengadili kes2 kekejaman dan salah laku suami kpd isOne adalah hakim2 dan peguam2 yg majoritinya adalah Monogamis.

No comments: