Friday, October 5, 2012

Hijrah KSA 42: Kunci O Kunci

Pintu masuk ke apartment Imtiyaz , no 12
29 Sep, Sabtu..hari pertama kerja dari apartmen Imitiyaz (housemate, staff DHL KSA, asal: Bangalore, India)..
Seperti biasa saya dijemput oleh drebar teksi saya, Asim Beig. selalu teksi sekitar jam 8:15 pagi dan jam 8:30 sampai ke kampus.Terlebih dahulu, Asim akan menjemput sahabat saya, Dr SA dari Resort al-Jory.
Imtiyaz memberi saya satu set kunci (kunci gate dan kunci apartment).Keunikan pintu dan gate rumah dan apartemen di Jizan kebanyakannya diperbuat dari besi (samada cast iron atau wrought iron), pintu besi amat penting di Jizan menahan ribut pasir yang sering melanda bandar ini ketika musim panas.  Imtiyaz biasanya habis kerja jam 6 ptg, saya jam 2:30 ptg sudah sampai rumah.
Bila saya balik pada petang sabtu, 29 Sept, cuba nak masuk pintu,tiba-tiba kunci jem, bila saya kuatkan sikit memutarkannya, "tap" bunyinya, kuncinya menjadi  loose dan saya tak dapat masuk apartment. Puas saya mencuba, akhirnya kunci terus rosak teruk...
Lantas saya call Imtiyaz, dia kebetulan berada di luar Jazan, lebih kurang 200KM dari Jizan.
alamak, apa yg saya harus buat? Saya tidak kenal mana-mana tukang kunci di Jizan...
Maka saya call Asim drebar saya, maka dia datang dan saya minta dia hantar saya ke mall al-Rasyid sambil menunggu kepulangan Imtiyaz.
Jam 6 ptg Imtiyaz pulang dan dia pun tak dapat masuk, maka dia juga call Asim, maka Asim pun cari Locksmith yg juga berbangsa Pakistan, mereka masuk melalui tingkap bilik air dan memecahkan kunci dari dalam. Kemudian locksmith pergi semula ke kedai hardware untuk membeli kunci baru dan ianya siap di pasang jam 10:30 malam. Asim datang ambik saya di al-Rashid Mall, dan semuanya selesai dengan penuh keletihan pada jam 11:00 malam. Imtiyaz kata, tak ada masalah, ia suatu yg boleh berlaku kepada sesiapa...dan kita terima sbg dugaan...La Tahzan kataku...Inilah dugaan pertama persahabatan kami bertiga: Asim Beig, Imtiyaz dan saya sendiri.

No comments: