Thursday, June 10, 2010

Coret-coret Blogger 02

Thtl dan AFN 02

Petikan Tajuk Utama akhbar the Star hari ni (Jun 10)
-----------
Religious bodies not free of feuds and abuse of power
By LEE YUK PENG
yukpeng@thestar.com.my

PETALING JAYA: Chairmen and committee members who cling on to their positions, factional feuds, unlawful sacking of members. These may sound like the goings-on in a political party except that these are the major complaints about temples, churches and religious organisations.

The long list of grouses is expected to be detailed in the 2009 annual re­­port of the Registrar of Societies to be published soon.
------------------

Banyak sangat warga AFN yg tertanya apa yg tejadi dalam AFN? Ia seperti apa yg digambarkan oleh akhbar the Star...maka sebab itu thtl mengambil langkah selamat dengan memilih utk bersara saja dari organisasi spt ini...Selamat, maksudnya saya ingin menjaga persaudaraan dan silaturrahim. Dengan berada di luar AFN, ia lebih dapat menjaga hati saya...itulah penjelasan terbaik buat masa ni kenapa thtl bersara dari AFN. Ia juga dapat menutup segala prasangka bahawa thtl ingin populariti, ingin kemasyhuran dan ingin habuan dunia.

Saya sedang mencari pakar webmaster untuk membina sebuah laman web yg baru...ini juga menyahut seruan Dr Maza,supaya lebih banyak laman web tajdid dapat diujudkan.
Maka terlalu banyak kontroversi thtl di AFN, maka langkah terbaik, ana serahkan segala urusan kpd BOM (jentera baru pentadbiran AFN) dan saya lebih rela memilih jalan selamat utk bersara dari AFN. Jika ada rezki, kita buat laman web yg lain...bukan susah mana pun.

4 comments:

Ibrahim said...

Assalamualaikum Syeikh THTL, saya Ibrahim dari Pulau Pinang antara yg sangat tidak setuju dengan tindakan syeikh bersara dari AFN.Saya bukan ahli AFN pun tapi bila online jer website pertama saya masuk AFN dulu, cuma dengan ketiadaan syeikh THTL terasa cam hambar sikit.Saya minat dengan dengan penulisan syeikh sejak dari zaman AAN lagi (nick saya AbuSalman kawan kepada kacamataku).
Apa yg membimbangkan saya ialah saya takut satu hari nanti AFN akan kehilangan kesederhanaanya dan menjadi website yg Madkhaliyun/Jamiun yg takdak keja lain asyik nak cerca org lain, kalau syeikh perasan sejak dua menjak ni ramai geng2 salafi super/tegar/ori mula aktif kat AFN dan start Tabigh bashing, next saya rasa DYQ pulak target depa tambah2 dengan ketiadaan syeikh di AFN. Banyak yg saya belajar dari syeikh,kalau nak sebut satu dua contoh umpamanya Pembelaan Dr Solah terhadap Syed Qutb serta jawapan Hakim Qatar terhadap Syeikh Udaini, yg mana sebelum ni saya tidak tahu menahu langsung akan kewujudan kitab2 ni kalau bukan kerana syeikh. Kami kat penang ni pon tak tahan dengan geng2 ori ni.
Saya harap syeikh tarik balik keputusan persaraan.
Just my dua kupang.

Ibrahim

(Minta maaf kalau penulisan tidak elok/tersusun, saya tak mengaji tinggi setakat sekolah menengah ja, dan tak pandai menulis pon, tu yg tak jadi ahli AFN)

THTL said...

wsm dan TQ Ibrahim,

kalau geng salafi ultra nak rule AFN pun silakanlah...ana tak kisah...kalau ada rezki kita buat lagi satu laman web

abu muhammad walid ilias said...

salam buat thtl
assalamualaikum wbt
bila baca komen tuan ibrahim, saya pun terasa gitu. really ketiadaan thtl semenjak 2 menjak ni menjadikan saya slow dgn afn. bagi saya, apa yang thtl lalui selama ni(maybe tarbiyah, pengalaman dakwah, pengalaman berada n di tmpt orang,etc) menjadikan thtl agak matang n penulisan thtl dirindui. apa pun, semoga berjaya

THTL said...

syukran abu muhammad...

Saya melihat pengunduran thtl dari afn adalah medan terbaik utk bakat2 muda menyerlah...menggilap dakwah cyber mereka...terbukti syaikh Gayat semakin aktif, tuan Kapten pun dah kerap turun padang menjawab pelbagai soalan...so...saya nampak afn akan kembali pulih. Pengurusan baru AFN juga bercadang nak mengambil Panel Fiqh Profesional yg akan dibayar elaun...