Monday, July 16, 2012

La Tahzan 172-2: Amalan Mulia Jalan Kebahagiaan, الأفعالُ الجميلةُ طريقُ السعادةِ

Perihatin Ibn Abbas kepada orang lain:
محبَّةُ للناسِ موهبةٌ ربَّانيَّةٌ، وعطاءٌ مباركٌ من الفتَّاحِ العليمِ

terj: menyintai manusia (senang berbuat kebaktian) merupakan suatu anugrah Tuhan.

Ibn Abbas ra ketika menceritakan tentang anugrah Allah ke atasnya, bahawa dalam diri beliau ada tiga keistimewaan:
يقول ابنُ عباسٍ متحدِّثاً بنعمةِ اللهِ عزَّ وجلَّ: فيَّ ثلاثُ خصالٍ: ما نزل غيثٌ بأرضٍ، إلاَّ حمدتُ الله وسُررتُ بذلك ، وليس لي فيها شاةٌ ولا بعير. ولا سمعتُ بقاضٍ عادلٍ، إلاَّ دعوتُ الله له، وليس عنده لي قضيَّةٌ. ولا عَرَفتُ آيةً منْ كتابِ اللهِ، إلاَّ ودِدتُ أنَّ الناس يعرفون منها ما أعرفُ
terj: Tiga kualiti unik Ibn Abbas:
  •  Ketika turunnya hujan, aku pasti memuji akan Allah dan merasa gembira walaupun aku tidak memiliki ternakan kambing atau unta;
  • ketika aku mendengar seorang Hakim yang adil (dalam memutuskan kes), pasti aku akan mendoakan untuknya walaupun aku tak pernah ada kes yang perlu dia hakimi;
  • dan tidaklah ketika aku memahami suatu ayat dalam Kitabullah, melainkan aku berharap sangat orang lain turut mengetahui maksud ayat tsb sebagaimana aku memahaminya.
Nota: Demikian tiga ciri keperihatinan Ibn Abbas kepada manusia, turunnya hujan di tanah arab hijaz, seperti turunnya emas (kerana sedikitnya taburan hujan setiap tahun), namun Ibn Abbas walaupun dirinya bukanlah seorang petani dan penternak, tapi dia turut bergembira dan bersyukur. Bila dia mendengar keadilan qadhi-qadhi di zamannya dalam memutuskan hukum, dia turut bergembira dan mendoakan hakim yang adil. Ini kerana mahkamah adalah tempat manusia mendapatkan perlindungan dari undang2. Bila beliau memahami suatu ayat al-Qur'an, beliau tidak sabar untuk menyampaikan kpd orang lain. Ini kerana, tiada Ilmuan yang lebih mengerti akan tafsir melainkan beliau.

No comments: