Thursday, November 24, 2011

20 Hadith Maqlubah (Siri 2)

20-2: Tidak akan masuk syurga dengan amalan

Takhrij hadith:

أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَنْ يُدْخِلَ أَحَدًا عَمَلُهُ الْجَنَّةَ قَالُوا وَلَا أَنْتَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لَا وَلَا أَنَا إِلَّا أَنْ يَتَغَمَّدَنِي اللَّهُ بِفَضْلٍ وَرَحْمَةٍ

Terjemahan:
Bahwa Abu Hurairah berkata; saya mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak ada seorang pun yang masuk surga karena amalannya." Para sahabat bertanya; "Begitu juga dengan engkau wahai Rasulullah?" beliau bersabda: "tidak juga dengan diriku, kecuali bila Allah melimpahkan karunia dan rahmat-Nya padaku" [HR Bukhari & Muslim, ini lafaz Bukhari no. 5241 (Lidwa.Ina)]

Pemahaman Maqlubah (songsang):
Oleh kerana masuk syurga kerana dengan Rahmat Allah, maka sebahagian umat Islam meremehkan amal dan ibadah. Ini suatu tindakan yang maqlubah (songsang) yang menyebabkan mereka tidak dapat masuk syurga kerena meremehkan amal dan ibadah.
Mereka berkata, umat Muhammad tidak dinilai dengan amalan zahir seperti solat, puasa, zakat dan haji serta yg lainnya, melainkan mereka akan masuk syurga dengan rahmat Allah dan selebihnya dengan syafa`at Nabi Muhammad saw.
Kenapa hadith menyatakan kita akan masuk syurga dgn kurnia dan rahmat Allah sedangkan al-Qur'an menyatakan kita akan masuk syurga dengan amal soleh?

Dalilnya:
وَنُودُواْ أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
terjemahan:
AQT 07:43 [Dan diserukan kepada mereka: "ltulah surga yang diwariskan kepadamu, disebabkan apa yang dahulu kamu kerjakan."]

Bagaimana kita nak damaikan dua dalil tsb, al-hadith menyatakan masuk syurga dgn rahmat, manakala AQ kata masuk syurga dengan amal?

Ayat AQ menyatakan the law of cause and effect atau sebab-musabbab. Api sifatnya panas dan membakar, maka logiknya, amal-ibadah adalah penyebab seseorang muslim masuk syurga.
Hadith pula mengajak kita kpd menyandarkan kpd Allah, yakin kpd Allah, seolah-olah meremehkan amal!
Cth: Jika sakit, maka kita minum ubat. Ubat itu adalah penyebab. Tapi hadith menganjurkan kita menyandarkan kesembuhan kpd Allah bukan obat dan doktor.
AQ menyuruh kita meminum ubat di atas hukum sebab-akibat, tapi hadith menyuruh kita meyakini Allah yang menyembuhkan bukan ubat.

AQ menyuruh kita makan bila lapar, makanan itu adalah hukum sebab dan akibat kpd kekenyangan, tapi hadith menyuruh kita meyakini Allahlah yang memberi kita rasa kekenyangan.
Sebab-akibat atau the law of cause and effect tidak berfungdi tanpa izin Allah, sebab itu api tidak membakar Nabi Ibrahim (ketika dilontar ke dalam unggun api raksaksa), pisau tidak membunuh nabi Ismail, laut merah tidak menenggelamkan Musa dan bani Israel, tapi menenggelamkan Fir`aun dan tenteranya!
Maka begitulah urusan masuk syurga, ia mmg dengan amalan, tapi semuanya dengan kurnia dan rahmat Allah SWT Syurga ini banyak tingkat dan grednya dan taraf bintangnya, maka Allah dengan sifat adilnya akan menentukan siapa dapat syurga yang selayak dengan amalnya..tapi ada special case, yg boleh masuk dengan rahmat-Nya.
Beginilah cara memahami hadith "manusia masuk syurga dengan rahmat Allah"

Dikemas kini oleh ADmin
29/11/2011
0118

No comments: