Friday, December 14, 2012

La Tahzan 181-1: Cinta Sebenar, الحبُّ الحقيقيُّ

Carilah Cinta Agung

كُنْ منْ أولياءِ اللهِ وأحبائهِ لِتسْعدَ، إنَّ منْ أسعْدِ السعداءِ ذاك الذي جعل هدفه الأسمى وغايتُه المنشودة حُبَّ اللهِ عزَّ وجلَّ، وما ألْطف قولهُ
terj:
Jadikan dirimu sebagai wali dan kekasih Allah agar mendapat kebahagiaan. Orang yang paling berbahagia ialah orang yang menjadikan wawasan dan misi hidupnya agar menyintai Allah SWT, sebagaimana firman-Nya yang indah:
يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ
 terj
AQS al-Ma'idah, 05:54 [Dia (Allah) menyintai mereka dan mereka pun menyintai Allah]
Tafsir:
قال بعضُهم: ليس العَجَبُ منْ قولهِ : يحبُّونه، ولكنَّ العجب منْ قولِهِ يحبُّهم؛ فهو الذي خلقهم ورزقهم وتولاَّهُم وأعطاهُمْ، ثم يحبُّهم
terj:
Berkata sebahagian ahli tafsir: tiada keajaiban dalam ungkapan " mereka menyinta-Nya" tetapi yang menghairankan  ialah ungkapan;" Dia mencintai mereka." Yakni, Allah yang menciptakan, memberi rezki, melindungi dan memberi kurniaan-Nya kpada mereka, tetapi di waktu yang sama Allah juga mencintai mereka.

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ
terj:
AQS Ali Imran, 03:31 [Katakanlah: jika kamu mencintai Allah, maka ikutlah aku, niscaya Allah akan mencintaimu]
Nota: Nah, inilah cinta agung yang sering diperkatakan dan dicari oleh manusia berabad-abad lamanya. Inilah rahsia kebahagiaan manusia, yakni mendapatkan cinta agung daripada Allah SWT. Siapa yang telah mendapatkan cinta dari sang Pencipta, maka dia telah mencapai puncak kebahagiaan.

No comments: