Wednesday, May 16, 2012

Hot Staz anyone?

Petikan dari jiran sebelah:
 ALHAMDULILLAH, satu movement interrogasi ilmiah telah di lahirkan. Objektifnya ialah melahirkan bakal2 ustaz yang kritis / mindset multicultural. Movement ini kenali sebagai 'HOT STAZ' iaitu singkatan bagi Higher Order Thinking uSTAZ. Level 1 ini sedang dilatih oleh 2 trainer utama iaitu Ustaz Adlan dan Syeikh Mustaqil dan dibantu oleh tokoh2 yang hebat spt Kapten Hafiz, Dr. Maszlee, Ustaz Salman Ali (Best Debator Arab, mengajar debat di Qatar), Alex Koh (konsultan imej diri), Shah Kirit (Tokoh Interfaith Dialog) etc. Generasi 1 hotstaz terdiri dari 9 lelaki / 5 perempuan. Hotstaz hanya terdiri dari pelajar2 yg major dalam pengajian Islam SAHAJA. Semua adalah dipilih. Latihan dari 13 mei ke 20 Mei.

Syeikh Mustaqil akan melatih bakal2 anak muridnya yang pertama dalam strategi interrogasi. Ustaz Adlan akan melatih bakal2 anak murid dalam interrogasi takhrij hadis. Diharap kombinasi 'ustaz' dan 'protaz' dan 'pendakwah muallaf' akan melahirkan HOT STAZ! (Xifu N)
 Ulasan:
 Dunia agama semakin crazy...hehehe
Terbaru ialah penubuhan club Hot Staz (Higher Order thinking Ustaz) atau para Ustaz/Protaz yang berfikiran Skala Tinggi yang diterajui oleh Khadem dan Ust ali Tantawi. Antara bidang utama gerakan baru ini ialah "Interogasi", cuma kita tak tahu mereka akan guna kaedah Interogasi ala CIA, Mossad, Savad atau Bukit Aman? hehehe

Xifu N dan rakan2,

sebenarnya gerakan interogasi ni dah lama ujud. Dizaman dulu ia dikenali dgn gerakan "Tahqiq" dan mereka yang melakukan kerja2 tahqiq ialah Muhaqqiqiin (Radd dan kritikan Ilmiah). yang paling hebat ialah syaikhul Islam Ibn Taymiyah, muridnya Ibn Qayyim dan zaman sekarang ialah Prof Dr al-Imam Yusof al-Qardhawi.
Cuba kita lihat apa yang sudah dilakukan oleh Hotstaz setakat ni?
1. Poligami 
hasil interogasi mereka, Now anybody can poligami dan Hukum asal pernikahan bg lelaki ialah poligami. kemudian lelaki terbaik di kalangan umat Muhammad ialah yang paling banyak bininya.
apakah ni worth to be called higher order thinking ustaz?
2. al-Mahdi
mereka mendakwa al-Mahdi adalah fallacy, metos dan dreamz...al-Mahdi di sisi Hotstazz adalah Muhammad saw, 4 khalifah rasyidun dan sesiapa saja yg melakukan tajdid termasuk Hotstaz??.
apaklah ini boleh dianggap satu bentuk interogasi ummah yg tinggi mutunya??
yang sebenarnnya ini pendapat Ibn Khaldoon dan Muhammad Abduh.
3.  Tahqiq Hadis
dalam bidang hadis, geng Hotstaz berpegang manhaj mutaqaddimin. mereka menolak hasil kerja muhaddis kontemporer spt al-Albani
Ini tidak konsisten dgn manhaj Hotstaz yang bersifat higher thinking order dan sentiasa mencabar establishment...
Kita menunggu apa interogasi geng 1Hotstaz terhadap beberapa isu:
1. Isu LGBT (lesbian gay bisexual dan trnasgender) apakah ia suatu hak asasi manusia?
2. Isu politik Malaysia, samada manhaj taat kpd BN atau menukar kerajaan melalui PRU?
3. azab kubur
4. Dajjal
5. Yakjuj dan Makjuj
apakah itu semua fallacy dan dongeng purbakala?
6. apakah hudud rejam applicable sekarang?

17 comments:

Rahimie Ahmad said...

salam,

tuan, sy secara jujurnya melihat objektif HOTStaz, bukan sekadar untuk membenihkan method interogasi ini ke dalam para2 ustaz kita sahaja..

tetapi, saya melihat ianya atas dasar mendidik para ustaz kita kepada daya pemikiran di luar kotak, bilamana mereka menghadapi sesuatu isu yang diluar bidang mereka.

2ndly, sy melihat sebuah kebaikan yang besar, seandainya usaha sebegini berjalan lancar. Selain dari mengadakan perbincangan kritikal di kalangan ilmuan, atau mereka yang sudah arif dengan fiqh, saya meyakini mereka dpt menggunakan budaya kritikal ini untuk mendekati mereka yang lebih jauh dari Islam, yang lebih liberal, yang lebih anti, yang lebih plural yang mana even ustaz2 sunnah pun belum tentu dapat mendekati mereka. (maaf, bukan merendah2kan).

kuliah fiqh, tahqiq, interogasi, perbincangan ilmiah, dan lain-lain- apakah mereka yg liberal itu mahukan benda2 sebegini? bolehkah para ustaz dan ustazah mendekati mereka dengan benda2 sebegini? apatah lagi non-muslim... bagaimanakah boleh untuk para ustaz dan ustazah untuk mendekati mereka? apakah yg akan berlaku jika mereka (non-muslim) bertanyakan tentang sesuatu yg tk mampu para ustaz menjawab di dalam konteks soalan?


jadi, saya berharap satu sokongan yang baik dari tuan, atas usaha baru ini.

afwan, jika ada terkasar.
jazakallahu khairan.

THTL said...

TQ newrehmi.

saya pun tak tahu sebenarnya manhaj Hotstarz ni....tapi saya komen berdasarkan isu yg muttakhir depa interrogate, yakni isu Imam Mahdi.

apa kesudahannya? ia macam tergantung. sedangkan ia adalah isu akidah dalam ASWJ. ASWJ sejak dulu kala tak interrogate isu ni sebab kekurangan maklumat.

maka kalau kita sekarang nak interrogate benda yg salaf pun tak interrogate, apa objektifnya?

THTL said...

Nampaknya geng hotstaz akan radd posting di atas.

Tapi saya mintak, be a real man, be a real hotstaz...

kalau nak radd, pls guna the real identity, don't hide under a nickname..hehehe

kalau xifu, guna nama xifu, kalau mustaqil, guna nama Nawi Razak...
show yer real hotstazz

AbuIbrahim said...
This comment has been removed by a blog administrator.
THTL said...

saya kan dok Kat KSA..
masa hangpa dok attack al-mahdi tu, saya sedang membuat persiapan terakhir ke saudi.

mmg dahsat geng hotstaz ni...macam sarang tebuan bila diacah...wush.

THTL said...

shukri yg menyamar,

kalau blog thtl tak dapat sambutan, camna khadem selalu dok monitor hari2..kohkoh

cuba lihat counter visits tu...apakah ia tak ada sambutan?. website hang tu yg akan bungkus dalam masa terdekat...itu yg hang kena jaga, dari web terhangat akan bertukar jadi website tersejuk malaya...take care of yer web first..

THTL said...

akhirnya 3 trainees program realiti Hotstaz tampil menjawab.
kenapa serah kat bebudak yg jawab. tok syaikh program mana pi?

sepatutnya dedahlahkan content program realiti tu atau rakaman sesi interogasi tu, kami nak nilai tengok camna si khadem tu melatih pelajar membuat interogasi dan ust Lan melatih trainees membuat interogasi hadis...

THTL said...

abu ibrahim

identified as enemy of the blog...deleted..pembunuh upahan...

Jamaludin said...

thtl pun hari2 dok jengok juga AFN.. untuk makloman, thtl tidak pernah disekat utk melahirkan penapat di AFN. tapi kat sini, ada yang boleh ada yang tak boleh.

abu ghazi said...

Salam, pak thtl. Saya melihat pendekatan HOT STAZ ini merupakan pendekatan baru dalam membentuk keperibadian seorang daie, khasnya yang mengambil jurusan agama. Supaya lebih "segar" dan tidak lesu. Namun tak bermakna "yang lama" itu tak bagus.

Kita selalu cuba untuk "berfikir di luar kotak", sentiasa mencari pendekatan yang "radikal". Ini merupakan suatu fenomena yang baik, tetapi cuba kita renungkan semula, mengapa kita ada "kotak" in the first place?

Mungkin selepas ini orang akan melihat sebagai seorang yang cenderung untuk mengambil sikap yang konservatif. Tapi pada hemat saya, if it's not broken, then I don't see the need of fixing it... Wallahua'lam... mungkin saya salah...

p.s. Rindu la pulak kat pak thtl, walaupun baru sekali jumpa in real life.

- mfauzy (AFN)

THTL said...

jaymall,

sini adalah blog peribadi. mana boleh hang biarkan gangster hang mai sini maki hamun kita...kohkoh
lagipun saya jangka, sebelum khadem hang tu abis tempoh bungkus la afn hang tu...hehehe cuba tanya KPI dia, apa dah jadi...

abughazi, HTM pun radikal juga dan kotak HT ialah khalifah atas manhaj tu..depa tak boleh keluar dari kotak khalifah tu..kat mana pun mesti bawa kotak khilafah.

walaupun rindu, tapi afn sudah menjadi asing buat saya...ia tidak afn yg kami founders asaskan dulu...

abu ghazi said...

Salam,

Haha, saya dah agak dah. Pak thtl ni mesti kaitkan dengan HTM jugak.. Hehehe.

THTL said...

AG,
saya jawab apa yg enta sendiri usyulkan:
-----------------quote
tetapi cuba kita renungkan semula, mengapa kita ada "kotak" in the first place?
--------------------end quote

kotak tu, mmg dicipta oleh pendiri HT sendiri syaikh Taqiyuddin Nabhani, 65 tahun dulu..maka seluruh pengikut HT sudah terperangkap dalam kotak tsb...

abu ghazi said...

Salam,

Ye, memang saya ada komen pasal kotak. Tapi tak ada pula saya cerita pasal HTM... hehe...

Bukan semua kotak perlu dirombak. Tak salah meneropong semua pendekatan yang ada, tetapi jangan anggap semua "yang lama" itu salah dan perlu ditinggalkan...

Wallahua'lam...

THTL said...

HTM tu sebab semua dah maklum enta memilih HTM sbg wadah politik.

tiru macam PAS, sejak dulu mereka ujudkan kotak HUDUD. akhirnya mereka boleh je lupakan sekejap kotak hudud dan fokus kpd bagaimana nak menguasai Putrajaya.

abu ghazi said...

Salam,

Hehe.. dah off topic ni pak thtl... :D

Jika tak keberatan pak thtl boleh lah tulis serba sedikit komen tentang bab berkaitan. :)

THTL said...

komen pasal apa secara khusus?

al-Mahdi ke

pasal Kotak

pasal berfikir di luar kotak..

yg mana satu