Monday, May 14, 2012

La Tahzan 167-1, Tekad Waja, إرادةٌ فولاذيةٌ

ذهب طالبٌ منْ بلادِ الإسلامِ يدرسُ في الغربِ، وفي لندن بالذاتِ، فسكن مع أسرةٍ بريطانيةٍ كافرةٍ، ليتعلَّم اللغة، فكان متديِّناً وكان يستيقظُ مع الفجرِ الباكرِ، فيذهبُ إلى صنبورِ الماءِ ويتوضأُ، وكان ماءً بارداً، ثمَّ يذهبُ إلى مصلاَّهُ فيسجدُ لربِّه ويركعُ ويسبحُ ويَحْمَدُ، وكانتْ عجوزٌ في البيتِ تلاحظهُ دائماً، فسألتْه بعد أيامٍ: ماذا تفعلُ؟ قال: أمرني ديني أنْ أفعل هذا. قالتْ : فلو أخَّرْت الوقت الباكر حتى ترتاح في نومِك ثمَّ تستيقظ. قال: لكنَّ ربي لا يقبلُ منِّي إذا أخّرتُ الصلاة عن وقتِها. فهزَّتْ رأسها، وقالتْ: إرادةٌ تكسرُ الحديد!!

Terj: Ia mengenai seorang pelajar Islam yang dihantar menuntut di kota London, UK. Dia ditempatkan bersama sebuah keluarga angkat (bangsa Inggeris) untuk memudahkan beliau menguasai bahasa Inggeris. Beliau merupakan seorang yang taat beragama dan bangun sebelum fajar setiap pagi. Pada masa itu kebetulan musim sejuk (winter), tapi dia tetap tekun bangun, berwudhuk dan kemudian solat dgn bagusnya. Dalam rumah itu terdapat seorang perempuan tua yang memerhatikan tindak tanduk pelajar Islam tadi. Selang beberapa waktu, dia bertanya apa yang dilakukan setiap awal dinihari yang begitu sejuk? Pelajar tadi menjawab, "Agamaku menyuruh aku berbuat demikian". Perempuan tua bertanya lagi," apakah tidak boleh ditunda waktunya supaya kamu dapat menikmati lagi waktu tidurmu?" Beliau dgn yakin menjawab," akan tetapi Tuhanku tidak menerima jika aku menangguhkan waktu dari waktu yg telah ditetapkan." Perempuan itu menganggukkan kepalanya dan berkata,"kemahuan (sewaja ini) mampu mematahkan sebatang besi."
Pemuda seperti ini disebut dalam al-Qur'an:
رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ

AQS an-Nuur, 24:37 [laki-laki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak (pula) oleh jual beli dari mengingati Allah, dan (dari) mendirikan solat]

No comments: