Wednesday, March 20, 2013

Travelog KSA 55: Pulau Furasan (2) bersama Prof Lane

Pada Khamis 14 Mac, JU meraikan prof Dr Michael Lane dan dua lagi tetamu JU juga dari USA ke Pulau Peranginan al-Furasan, kira2 50  KM di luar pantai Jizan dalam Laut Merah (Red Sea). Perjalanan menggunakan feri yang agak besar yg memuatkan 200 penumpang dan 30 buah kenderaan. Tambangnya percuma berdasarkan siapa cepat dia dapat. Kami bertolak awal ke jetty Jizan Port Authority, jam 5:15 pagi kami sudah brgerak dari apartment. 3 buah kenderaan semuanya, jenis SUV, Ford Flex, GMC SUV dan Toyota Fortuner. Kami juga membawa peralatan BBQ termasuk daging dan ayam yang sudah diperap. Kami berjaya mendapatkan tiket dengan mudah kerana masih awal pagi dan pada jam 7 pagi, feri berlepas dari jeti. Perjalanan memakan masa 1 jam 15 minit dan pulau Furasan kemungkinan saiz sama bsar dgn pulau Langkawi. Jalannya elok, lebuhraya 4 lorong. Kami terus ke Coral Beach Resort, betul2 di tepi pantai...
beranda Coral Beach Resort Furasan Island
Aturcara pertama ialah sarapan pagi. Kami keluar ke pekan dan ia agak besar juga dan kami makan roti Yaman dan humuz dan falafil. Selepas itu kami menuju ke dua lokasi, pusat  kebudayaan Pulau Furasan, tarikan utama ialah senibena perkampungan arab baduwi.

Kampung  Budaya Arab Baduwi  P Furasan
Rumah Baduwi zaman dulu dari batu bukit
Banyak tarikan di sini, antaranya telaga lama dan cafe lama tempat orang arab minum kopi. Selepas itu kami ke kawasan penempatan Empayar Othmaniah yang mentadbir pulau ini ketika era kegemilangan Othmaniah dulu.
saki baki empayar Othmaniah
 Di kawasan runtuhan empayar Uthmaniah
Dr Lane dan Anwar Qatrawi dari Jordan
salah satu runtuhan kota mpayar Uthmaniah