Thursday, January 10, 2013

Kemelut Kalimah Allah dalam Bible Edisi Bahasa Melayu: Tidak syumul

Kerajaan Arab Saudi dengan tegas melarang pembinaan Gereja di KSA dan melarang sambutan apa jua perayaan yang berunsurkan Kristianiti (Krismas, Easter, Good Friday, Valentine, Haloween, New Year Masihi)..Cuma negara2 Teluk spt Dubai, UAE, Kuwait yang membenarkan syiar perayaan Krismas di pamirkan di Mall-mall.  Maka langkah KSA  memang hebat dan menampakkan kekuatan Islam. Namun Malaysia tidak menyeluruh, kita sokong melarang Bible edisi BM menggunakan Allah, tapi Malaysia memberi ruang yg amat liberal kepada sambutan Krismas, bahkan mall-mall di Malaysia mempamirkan kemeriahan Krismas dan New Year mengalahkan kemeriahan hari Raya aidil fitri itu sendiri. Juga sambutan hari valentine dan Hari sambutan tahun baru Masihi  dgn konsert perdana di Dataran Merdeka dan KLCC. Jika kata Allah tak boleh guna, macam mana dgn sambutan kelahiran son of God pada 25 Disember? Bukankah itu juga sesat sebab Jesus itu adalah Isa anak Maryam? Sepatutnya sultan-sultan  juga melarang sambutan Krismas kerana ia suatu pendustaan terhadap Nabi Isa.
Sahabat yang paling tegas terhadap Kristianiti ialah Abdullah ibn Umar ra , anak Khalifah Umar al-Khattab ra, beliau berfatwa umat Kristian sekarang adalah murtad dari Kristian yg asal (Hawariyyun) dan menjadi orang musyrikin (penyembah berhala). Maka mereka tidak lagi dipanggil ahlil kitab, tidak lagi dibenarkan berkahwin dgn perempuan mereka dan memakan sembelihan mereka. Maka kemungkinan Malaysia menggunanapakai fatwa Ibn Umar dan menetapkan Bible sekarang tidak boleh menterjemahkan kalimah God di dalamnya kerana ia suatu kesesatan dan kesesatan mesti ditegakkan dengan kuasa atau pedang. 
Rumusan:
Tindakan pemerintah Malaysia menggunakan kuasa melarang pihak Gereja bertuhankan Allah adalah satu tindakan yang wajar jika mereka menetapkan penganut Kristian adalah musyrik. Tindakan ini menutup ruang perkahwinan antara agama dan menutup kpd pengharaman perayaan Krismas dan unsur2 Kristian dalam negara Malaysia. WA

No comments: