Wednesday, March 13, 2013

Debu yang Berterbangan!

Konsert Amal Masih Ujud di Malaysia (Ihsan Sinar Karangkraf)
Mentaliti sebahagian orang Malaysia dalam bersedekah dan beramal masih kabur, lantas mereka telah menyalahi agama dan merosakkannya. Salah satu kefahaman yang maqlubah atau songsang dalam amalan beragama di Malaysia kita ialah konsert amal. Mereka dengan jelas memiliki kefahaman maqlubah (songsang) terhadap hadis berikut:
Matan:
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ


"Sesungguhnya setiap amal itu bergantung kepada niatnya" HR Bukhari-Muslim, Lidwa:Bukhari no 1)
Mereka berfikiran untuk beramal dan berbuat kebajikan, cukup memadai dgn Niat tanpa mengambil kira metod atau cara untuk beramal, sedangkan agama Islam menuntu kita meluruskan niat dengan cara (metod). Jika kita ingin beramal, berbuat kebajikan atau menderma, maka mestilah juga dengan jalan yang disukai olel Allah SWT. Konsrt pop oleh artis popular di minggu sekretari bukanlah metod yg saleh untuk beramal dalam agama. Ini kerana jika niat saja ikhlas, tapi metod menyalahi syariat, maka amal tersebut akan dijadikan debu yang berterbangan (sia-sia) oleh Allah SWT.
وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاء مَّنثُورًا
AQS 25:23 [Dan kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan lalu kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan].
Semoga anda dijauhi dari budaya beramal tanpa ILMU, kerna amalan itu kelak akan dijadikan Allah debu yang berterbangan..

No comments: