Wednesday, February 27, 2013

Animal Farm di Malaysia

Petikan Utusan Malaysia:
============================

Penerima bantuan umpama ‘haiwan
Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my
KOTA BHARU 20 Feb. - Ketika jutaan rakyat Malaysia bersyukur dengan pelbagai bantuan yang diberikan Kerajaan Pusat, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebaliknya menyamakan usaha murni itu sebagai ‘memberikan hampas kelapa dan padi serta jerami kepada ayam dan lembu’.
Menurut Menteri Besar Kelantan itu, pemberian wang ringgit sangat mendapat sambutan kerana sama dengan ayam dan lembu yang akan datang sekiranya manusia memberikan haiwan tersebut makanan yang digemari.
Sehubungan itu, beliau menambah, pemberian wang ringgit adalah salah di sisi Islam kerana ajaran Islam yang sebenar adalah memberikan ilmu kepada manusia.
“Orang yang menawarkan (wang) kepada orang, (sama seperti) kalau kita panggil ayam nak suruh ayam datang dekat, kita tabur hampas kelapa, tabur padi. Kalau nak panggil lembu kita bubuh (bagi) jerami.
“Tapi kalau nak beri Islam, kita nak panggil ayam cakap nak ceramah, mana ayam datang, nak panggil lembu, mana datang, jadi kalau kita beri barang kepada orang, beri RM10, RM50 (orang akan datang ambil).
“Ini bukan cara Islam, (cara) Islam ialah beri ilmu kepada manusia," katanya ketika berucap di hadapan lebih 1,000 rakyat Kelantan yang menyambut kepulangannya dari Mekah di pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV, di sini hari ini.
=====================ULASAN
Menarik Qias yang digunakan oleh TG MB dengan menyamakan skim BR1M sebagai skim berunsurkan haiwan dan memperbodohkan rakyat jelata. Inilah maksud novel yang di tulis oleh George Orwel pada tahun 1945 yang berjodol 'Animal Farm' atau ladang haiwan.  Namun ia suatu kenyataan yang merugikan PAS ketika Malaysia diambang PRU 13 kerana ia sudah tentu akan menyakitkan golongan sasar penerima BR1M yang rata2 adalah golongan berpendapatan rendah dan  penyokong kuat PR. Larangan memberi gelar-gelar dan sindiran yg buruk dinyatakan dalam surah al-Hujurat:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
AQS al-Hujrat, 49:11 [Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman  dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim
Salah satu fungsi Zakat ialah mengagihkan zakat wang  kpd asnaf mualaf (kumpulan non-muslim yg akan ditarik kpd Islam), apakah mereka juga golongan ayam dan lembu? Maka kenyataan di atas adalah merugikan PAS sendiri.
-------------------------------Komen susulan Presiden PAS:


Petikan Sinar Harian Online
Komen:
Ini juga suatu kenyataan yg menyamai Amanat Hadi di Banggol Pradong suatu masa dulu...Kerajaan Mesir Purba ada yg baik, contohnya Kerajaan Mesir ketika Nabi Yusof menjadi Menteri Kewangan dan kerajaan yg dikatakan Fir'aun itu menolong manusia lain di sekitar Mesir dgn program BR1Mesir menukarkan barangan dgn makanan. Program ini menemukan semula Yusof dengan ayahnya.  sekian

1 comment:

yat said...

penyokong ida cakap ini adalah 'mantik' atau 'balaghah' (betulkan saya jika silap...hehe, boleh lak camni

tak boleh ambik literal, kalau tak akan jadi literalist, koh koh koh