Wednesday, February 13, 2013

Kerajaan Morsi (Egypt) selesaikan masalah Janggut

Masalah 'Janggut' lelaki di Mesir adalah masalah yang lama. Janggut selalu mendatangkan masalah kepada pentadbiran sebelum Pres Mohd Morsi, di mana lelaki berjanggut mendapat diskriminasi di bawah pentadbiran  Hosni Mobarak. Misalnya ramai Polis yang diberhetikan kerja kerana janggut.

Polis berjanggut berpiket di pejabat Menteri KDN
Akhirnya Mufti Mesir mengeluarkan fatwa ttg janggut, mengulangi apa yang difatwakan oleh Syaikh Mahmud Syaltut (mantan Rektor Azhar) dahulu;
-----------------------------------------------------------------------------
Akhbat al-Arabiya (eng) menyiarkan fatwa Mufti Egypt
 --------------------------------------------------end
Terj: Menyimpan janggut atau mencukurnya tiada hubungan dengan hukum syariah (Islam) demikian menurut  fatwa yang dikeluarkan oleh Mufti Am Egypt, Dr. Ali Gomah (Jumah) seperti yang dipetik oleh akhbar al-Youm. Fatwa itu memetik kenyataan mantan ulama tersohor Egypt, Syaikh Mahmud Syaltut yang dilapurkan berkata, apa jua yang berkaitan dengan pakaian dan penampilan diri (fizikal) termasuk menyimpan dan mencukur janggut, " adalah kebiasaan (adat) yang diamalkan menurut suasana tempat tinggal seseorang. Jika sesuatu kebiasaan (uruf) menganjurkan sesuatu kebiasaan (trend) , maka ia hendaklah dia seiring dengannya untuk mengelakkan ia terasing dari masyarakat."
Rumusan:
Presiden Morsi yang berjambang dan berjanggut telah menghapuskan  dasar anti-janggut yang diamalkan oleh pentadbiran Mobarak sebelum ini. Manakala Mufti Mesir mengeluarkan fatwa menggesa lelaki Egypt supaya mencukur dan menyimpan janggut mengikut arus kerana janggut dan misai adalah sunnah yang tiada kaitan dgn syariah. 
 Penutup: Kes Mesir sama dgn Malaysia, ada majikan yg suka janggut dan ada majikan yg tidak suka janggut; maka sesuaikan diri anda dgn majikan anda. Jangan sebab janggut, anda dapat rendah dalam penilaian prestasi.

No comments: