Sunday, April 27, 2014

Travelog KSA #83: Umrah bersama Isteri 04

4 April 2014 Jumaat di Mekkah al-Mukarramah
Sebelah pagi kami bersarapan di Restoren D'saji milik Felda di Safa Tower, nasi lemak sebab saya dah lama tak makan nasi lemak. Kami juga berborak dgn sorang engineer Malaysia yang bekerja di komplek petrolium di Yanbu, kira2 200 KM dari Madinah. Dia juga berasalkan dari wakaf baru kelantan. Selepas itu kami ronda2 window shopping dalam mall di kompleks tsb. Jam 10:15 kami berdua sudah bergerak ke Mesjidil Haram kerana kami risau tak dapat tempat memandangkan crowd begitu besar sekali. semua tempat yg nampak Kaabah sudah penuh maka saya terpaksalah duduk di kawasan yang tidak dapat melihat Kaabah. Kami bernasih baik kerana Imam dan khatib ialah Syaikh Sa'ud Ibrahim al-Shuraim, Imam no 1, khutbah beliau bertajuk menjaga hati supaya sentiasa di atas hidayah, iman dan dalam Islam. Ini kerana hati adalah sifatnya berbolak balik setiap masa. Tips menjaga hati kata beliau ialah banyak beribadah, mengamalkan sunnah dan menjauhi maksiat. Masuk waktu Zuhur di Mekah ialah jam 12:23 tghari. Bacaan Syaikh Shuraim juga merdu dan menusuk hati. Selepas Zuhr kami membeli nasi Pakistan dan ayam bakar yang kedainya berdekatan dgn hotel kami Amjad House yang merupakan kawasan penempatan warga Pakistan dan makan dalam bilik hotel.
Selfie: suasana selepas Jumaat di Gate King Abdul Aziz
Aktiviti malam, kami duduk dalam mesjid dari Maghrib hingga Isya' dan saya memilih suasana rooftop kerana kenyamanan suasana malam. Imam Maghrib dan Isya' ialah seorang Imam yg tidak dikenali, dari suaranya dia masih muda, macam pelajar tahfiz. Suaranya merdu dan kemas bacaannya.
suasana di atas rooftop ((tingkat 3) mesjidil haram)
Selepas solat Isya', kami dinner ringan di Safa Tower dan selepas tu membawa isteri shopping utk balik Malaysia, terutamanya abaya (jubah wanita arab saudi). Shopping ni mmg ujian sungguh bagi mereka yg datang Mekkah dan Madinah..hehehe. Namun itulah doa Nabi Ibrahim as, Nabi Ismail as dan Nabi Muhammad saw agar Allah sentiasa memakmurkan penduduk dua kota suci ini. Maka siapa yang datang ke sini akan merasa ringan tangan untuk shopping dan menhidupkan ekonomi dua kota yang berkat dan karamah.Antara adab dan sunnah membeli belah di dua kota suci ialah anda janganlah tawar menawar yang berat, bermudah-mudahlah dengan jurujual di sini dan tawar menawar yang berpatutatan.
Kompleks zam-zam, hilton dan al-safa, syurga shopping

No comments: