Wednesday, January 9, 2013

Kemelut Kalimah Allah di Malaysia 02/Akhir

Apakah Umat Kristian di Malaysia boleh menterjemah kalimah God kepada Allah dalam Bible mereka untuk diedarkan kepada penganut Kristian di Malaysia? Apa kata tokoh2 utama di Malaysia:
Mursyidul Aam PAS dan MB Kelantan DN
YAB TG Datuk Nik Aziz, Mursyidul Am PAS (Sinar)
 Secara peribadi TG MB  membenarkan Bible menggunakan kalimah Allah.

Presiden PAS, TG Haji Abdul Hadi Awang
Presiden PAS, DS TG Haji Hadi (Sinar)
TG Haji Abdul Hadi berkata kalimah Allah harus digunakan oleh penganut Kristian (dalam Bible) dgn syarat tidak disalahgunakan.

Sidang Akhbar Pakatan Rakyat (PKR, PAS dan DAP)
Mohd Sabu, DS TG Haji Hadi, DS Anwar dan LK Siang (Malaysia Kini)
Mesyuarat Pakatan Rakyat yang dipengerusikan oleh TG DS Haji Hadi juga mengeluarkan kenyataan bersama kalimah Allah boleh digunakan dalam Bible terjemahan.
Rumusannya: 
Al-Qur'an tidak pernah melarang kaum Kristian dari menggunakan kalimah Allah dalam Bible mereka sebagaimana orang arab jahiliah yang juga menggunakan kalimah Allah dalam kehidupan seharian mereka sedangkan mereka adalah penyembah berhala.
Hujah-hujah keharusan penggunaan kalimah Allah oleh Kitabiah ialah:
  • agama Kristian dan Judaism adalah agama samawi atau semitic religion
    AQS 3:52 [Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani Israil) lalu dia berkata: Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah. Para Hawariyyun (sahabat-sahabat setia) menjawab: Kamilah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah dan saksikanlah bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang muslim]
  • AQS 10:84 [Musa pula berkata (kepada kaumnya): "Wahai kaumku! Jika kamu beriman dengan Allah, maka hendaklah kamu bertawakal kepada-Nya, jika kamu benar-benar orang Islam]
    Asalnya agama Nasrani dan Yahudi itu adalah agama semitic (revealed religion atau juga agama Ibrahimiah), maka kalimah Allah sudah digunakan sejak dulu kala lagi.
  •  Allah menjelaskan dalam surah al-Fatihah, mereka adalah golongan yg dimurkai dan sesatAQS al-Fatihah, 01:07 [yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat] Kita sudah maklum, yg dimaksudkan dgn kaum yang sesat ialah Kristian dan mereka telah sesat dalam akidah dgn mencipta Allah yang dianggap memiliki anak, Jesus Christ. Maka Allah yangn dimaksudkan oleh umat Kristian adalah dalam akidah yg tidak sahih.
  •  Allah sudah menjelaskan antara doktrin utama agama Kristian ialah mencela Allah dan menyifatkan dengan sifat manusia yakni mempunyai anak.
    dalil:
    AQS 19:88-95 [Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak". Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar. Hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, bumi terbelah, dan gunung-gunung runtuh. Karena mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak. Tidak ada seorang pun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba.]
    Ayat ni bukanlah dalil kita mengeluarkan larangan mereka mnggunakan kalimah Allah. Sebab Allah telah membongkar kesesatan mereka, dan Allah tidak pernah memerintahkan umat Islam untuk merubah kandungan Bible dan menukar istilah di dalamnya. Itu hak mereka dan Allah sudah menjelaskan kesesatan mereka.
  • Deklarasi surah al-ikhlas (1-4)
    Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa.
    Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
    Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,
    dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia".
      Deklarasi ini menjamin dgn kata lain " Allah" dalam AQ adalah tidak sama dengan "Allah" dalam Bible dan Taurat. Satu nama tapi membawa maksud yg lain dalam Bible dan Taurat. Nama Allah juga ada dalam kitab suci Hindu, juga membawa maksud yg berlainan pula.
  •  Prinsip La Ikrahafiddin (tiada paksaan dalam beragama,
    لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ )

    لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ
    (Ia bermaksud, umat islam tidak boleh memaksa orang Kristian menerima konsep Allah dalam doktrin akidah kita), Allah sendiri sudah menceritakan bagaimana umat Kristian menghina dan mencela Allah, maka bagaimana kita hendak paksa 2 bilion penganut kristian utk menerima konsep Allah menurut al-Qur'an?
    Maka Nabi Muhammad saw sendiri tidak pernah melarang penggunaan Allah dalam Bible, sebab itulah istilah yang asal, cuma Nabi Muhammad berdialog dgn Kristian supaya membetulkan konsep Allah dan membersihkan sifat kelemahan pada Allah dalam Bible. Kesediaan Kristian utk kembali kpd root Allah itu sudah cukup baik, bakinya ialah bagaimana kita nak yakinkan Allah dalam Bible itu adalah Allah yang mereka hinakan. Dialog interfaith dapat diteruskan selepas ini.
  • Umat Islam boleh menikahi wanita Kristian dan makan sembelihan mereka. Sebabnya kerana mereka adalah dari rumpun yg sama, agama langit,   Dalilnya: Surah al-Maidah ayat 5, Firman Allah: "...Dan dihalalkan(berkahwin) dengan perempuan-perempuan yang beriman dan menjaga kehormatannya dikalangan mereka yang beriman dan dikalangan mereka yang diberikan kitab dahulu daripada kamu..." Jadi penganut Kristian ini adalah asalnya agama Semitik. Ini menunjukkan kehalalan wanita mereka dan makanan mereka ada disebabkan Allah juga merupakan ada dalam doktrin akidah mereka.
 Epilog:Allah milik eksklusif umat islam adalah tidak benar, kerana Allah meliputi semua umat dan makhluk termasuk Kristian. Allah dalam versi Kristian adalah Allah yang bersifat dengan kelemahan dan Allah sendiri memberitahu bahawa dirinya dihina oleh umat Kristian. Jika Allah menerima diriNya dihina, kenapa kita harus menghalang dengan undang2, sedangkan Allah tetap memberi peluang kepada mereka termasuk menurunkan Jesus sekali lagi untuk membetulkan konsep Allah yang sesat dalam Bible?
Jika dilarang mereka menterjemah God kepada 'Allah", maka apakah pula kalimah yang sesuai untuk Jesus Christ? Bukankah Isa ibn Maryam?
TAMAT

No comments: