Monday, July 4, 2011

Persaraan kali ke dua

Assalamu `alaikum kpd pengunjung blog saya,

Ini merupakan persaraanku kali kedua dari AFN ( http://al-fikrah.net/index.php ).
Persaraan ni bukan maksudnya bersara dari dakwah. Rasanya ramai warga AFN berpendapat demikian. Bersara dari AFN maksudnya bersara sbg CEO-AFN dan minimakan aktif membuat posting.
Bayangkan dari Jun 2008 - Jun 2011, saya telah membuat posting sebanyak 39,435. Jika dihalusi perinciannya, lebih kurang 1000 posting sebulan atau 36 posting sehari...mungkin boleh masuk Guinness Book of Malaysian Records..heheheh

Seperkara lagi, saya kini sudah bebas dari budaya makan gaji, untuk mencari rezki di luar kerangka makan gaji adalah suatu cabaran yang baru...bayangkan ayam raga di lepas keluar untuk makan sendiri! Maka untuk mengorak langkah mencari sumber pendapatan baru menuntut saya lebih banyak di luar dari Online..maka inilah sebab utama persaraan saya.

kedua: saya ingin mengumpulkan mutiara-mutiara dalam AFN dan menukarnya menjadi buku-buku, diedit, dikemaskini dan dihantar ke Karangkraf utk dijadikan buku-buku bestseller..teramat sayang, jika segala yg kita bincangkan dalam AFN terlantar begitu saja tanpa dikeluarkan dalam bentuk buku. Maka ini memerlukan tumpuan yg bukan sedikit..

ketiga: saya ingin keluarkan para moderator dan panel fiqh dari comfort zone mereka. Jika selama ini mereka mendiamkan diri kerana thtl TERlalu aktif Online di AFN. Maka dengan persaraan thtl, maka akan memberi tekanan kpd mereka ukt berkarya dan Online di AFN

Jadi, itulah tiga isu pokok kenapa thtl memilih untuk bersara dari AFN...WA

No comments: